אלימות מילולית בין בני זוג

אלימות מילולית בין בני זוג היא תבנית חוזרת ונשנית של פגיעה מילולית שלרוב מכוונת להשפיל ולהכאיב. היא נוצרת מתוך מפגש בין יכולת ומוטיבציה (לא תמיד מודעת) לפגיעה.

היכולת לפגיעה נפשית בין בני זוג

היכולת לפגוע נובעת מכמה גורמים, ובראשם הקירבה בין בני הזוג. ככל שאנשים קרובים ומספקים צרכים חיוניים זה אצל זה, כך גדלה היכולת שלהם לפגוע אחד בשני. בני זוג מכירים באופן מופלא את ה"כפתורים" שלחיצה עליהם פוגעת בבטן הרכה של הצד השני. ברור שלחיצה על אותם כפתורים על-ידי אנשים אחרים עשויה להיראות לגמרי אחרת. הסיבה לכך טמונה במטענים, ברגישויות בטקסים והניואנסים הייחודיים שמתקיימים בין בני הזוג.

גורם נוסף של יכולת הוא פערי סטאטוס בין בני הזוג. ככל שהפער גדל, ואחד מבני הזוג נמצא בנחיתות לעומת האחר כך עולה הפוטנציאל להתעללות רגשית בו. פער כזה מתקיים, למשל, כאשר ישנה תלות כלכלית של צד אחד בשני, או כאשר שמכל סיבה שהיא בני הזוג רואים באחד מהם כצד החלש במערכת היחסים.אלימות מילולית בין בני זוג

 מניעים לאלימות נפשית בין בני הזוג

המניעים מתקיימים בצורות רבות ושונות, והמשותף לכולן הוא מיכל פנימי רעוע (ולכן פגיע) בשני בני הזוג. לפחות צד אחד אינו יכול לשאת את מצוקותיו הנפשיות, והוא שופך אותן על הצד השני. ואולם, גם הצד השני חסר כוחות נפשיים שיאפשרו לו לבלום את האלימות או להתרחק ממנה, וכך שניהם מזינים את האלימות וסובלים ממנה. חשוב להבין שלמרות שצד אחד עשוי להיראות כאלים והשני כקורבן, שניהם סובלים מהאלימות ושניהם קורבנותיה. שניהם רואים בעצמם ובבן זוגם פחי אשפה, או בניסוחה של מטופלת נבונה: "בישלנו סיר מלא בחרא".

איך מפסיקים אלימות נפשית?

אלימות נפשית נפסקת כשצד אחד אינו מוכן להמשיך בדפוסים הקיימים. הצרה היא שדפוסים אלו מושרשים היטב, הן בדימוי העצמי והן ביחסים הזוגיים, ולכן מדובר בשינוי שמאוד קשה ליישמו בעקביות. טיפול נפשי עשוי לעזור כשהוא מניע לשינוי פנימי משמעותי בעמדות כלפי העצמי וכלפי הזולת. עצם הפנייה לטיפול מבשרת על כך, ובשילוב עם עבודה טיפולית טובה אפשר לבנות מיכל נפשי איתן ולהוציא את האלימות מהיחסים הזוגיים והמשפחתיים.

 לקריאה נוספת:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן