איך מתמודדים עם פרידה

התמודדות עם פרידה היא נושא מרכזי בחייו של כל אדם. מרכזיותה נובעת מכך שהאדם מטבעו נוטה להיקשר. הוא מתקשר לאנשים, מקומות, רעיונות, מנהגים, חפצים ולמעשה לכל היבט פעיל בחייו. התקשרות היא כה חזקה עד שקשה להיפרד גם ממה וממי שרוצים להיפרד ממנו.

ולמרות זאת, אנחנו מתמודדים עם פרידות כל הזמן. החיים בחברה המודרנית מאופיינים בגודש בלתי נתפס של שינויים ומעברים שמשמעותם אין-ספור פרידות. יש להניח שלא חיפשתם מידע על פרידות מסוג זה, שמתרחשות כל הזמן, אלא על פרידה מסוימת וקשה במיוחד. וזהו סימן חיובי לכך שגם בתוך התוהו ובוהו המודרני ליבכם לא נעשה גס בהתקשרות (לרוב לאדם מסוים) ולכאבי הפרידה ממנו.

אז למה כל כך קשה להיפרד?
כשאנחנו נקשרים לאדם אחר, אנחנו מושקעים בקשר עימו. זוהי מושקעות של העצמי, ולכן כל פרידה היא לא רק וויתור על האחר, אלא וויתור על חלקי העצמי שהיו מושקעים בו ומזוהים עימו. זהו וויתור קשה, שלא בכדי זכה במנהגי האבלות לביטוי "קריעה". כשנפרדים מאדם קרוב נקרעים נימי הנפש שהזינו את הקשר וניזונו ממנו. לכן הכאב כה חד,איך מתמודדים עם פרידה ולכן הוא מורגש ככאב פיסי ממש (הוא אכן פיסי! הביטוי "כאב לב" אינו מטפורה אלא תיאור מהימן של שלל הכאבים הפיסיים שנחווים בעקבות פרידה).

הקשר לא היה טוב ורציתי להיפרד. זה מקל?
לפעמים כן. אך לפעמים אנחנו נדהמים להיווכח עד כמה פרידה מקשר רע יכולה להיות קשה. חשוב להבין שגם אם הקשר היה בעייתי, הייתם מושקעים בו. לעתים קרובות קשר בעייתי גובה השקעה נפשית לא פחות אינטנסיבית מקשר טוב. לכן קשה לוותר על אויבים, על הורים מזניחים ואפילו על פרטנרים לא אנושיים שמסבים סבל רב.

מתי צריך עזרה בהתמודדות עם פרידה?
כשהסבל נמשך יותר מדי זמן. פרק הזמן שנדרש לפרידה מאוד אינדיבידואלי, אבל כדאי לשים לב אם אנשים אומרים לכם שאתם מתאבלים זמן רב מדי. כשאתם חשים שאיבדתם את החשק והאנרגיה, כשאתם עסוקים במחשבות מעגליות שאינן מתפתחות (למשל איך יכול היה להיות אחרת), כשאתם מאשימים את עצמכם או מפתחים עוינות כלפי עצמכם. כשהקרובים לכם מאבדים סבלנות אליכם. במצבים אלו כדאי לפנות לעזרה נפשית, כדי לעצור את ההתדרדרות ולסלול דרך לצמיחה והתחדשות.

למאמר על פרידה קשה מבן-זוג או בת-זוג לחצו כאן.

 תשובות לשאלות נוספות:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן