הפרעת קשב וריכוז במבוגרים

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא מושג המתאר אוסף של קשיים בהתנהלות אפקטיבית בחיי היום-יום. הקשיים מתייחסים לשלושה תחומים, ויכולים להתקיים בחלקם או בכולם:

  1. קשיים בניהול קשב–  קושי להתחיל פעילות, לתכנן, להתארגן, להתרכז, להתמקד ולנהל זמן. נטייה לשכוח דברים ולדחות משימות.
  2. היפראקטיביות – אי שקט, צורך בתנועה וחוסר סבלנות לפעילות רגועה.
  3. אימפולסיביות – קושי להתאפק, לחכות ולהשהות תגובות.

איך הפרעת קשב וריכוז משפיעה?

הפרעת קשב וריכוז נקשרת לפגיעה בתחומי חיים רבים, כגון לימודים, עבודה, זוגיות, הורות, חיי חברה, ניהול אורח חיים בריא, ניהול כספי וכדומה. אלו עלולים ליצור תחושה של עצמי פגום, במיוחד כאשר ההפרעה אינה מאובחנת ואינה מוסברת. החוויה הבסיסית במקרים אלו היא של בלבול וחוסר אונים. וכפי שתיאר זאת אחד המתמודדים: "העולם האמיתי בלתי נתפס בעיני". אדם אחר, שהיה סטודנט מצטיין, סיפר שבילדותו המורים טענו שהוא אינו מתאמץ ולא מממש את הפוטנציאל. ואילו הוא הסתובב עם תחושה שהוא מאוד מתאמץ, אך אין לו פוטנציאל…

תחושות קשות אלו נקשרות לקשת רחבה של קשיים נפשיים, ובראשם דיכאון, חרדה, הפרעות אישיות ושימוש בסמים ואלכוהול. שילוב של הפרעת קשב עם בעיות פסיכולוגיות נרחבות הוא תופעה מאוד נפוצה ולעתים קרובות בלתי מאובחנת.הפרעת קשב וריכוז במבוגרים

 איך מטפלים בהפרעת קשב וריכוז?

 כאשר בעיות קשב וריכוז אינן יוצרות מצוקה, מובן שאין צורך לטפל. מצב זה מתרחש, למשל, כאשר הנטיות הפעלתניות מובילות לביסוס אורח חיים שבו יש להן יתרונות משמעותיים. למשל עבודה בחוץ, פעילות גופנית וכו'.

ואולם, כאשר תחומי החיים תובעים ריכוז, התמדה, ארגון ושליטה עצמית גבוהה, כאשר הפרט חי עם תחושת פגימות או כאשר לבעיות המוזכרות מצטרפים קשיים פסיכולוגיים אחרים, כדאי לנסות להיעזר בטיפול נפשי, ולעתים גם בטיפול תרופתי.

התמודדות עם בעיות קשב וריכוז היא תהליך מאתגר, שעשוי להיות יצירתי ומשמעותי ולהוביל לניהול חיים פעילים ויצירתיים.

 

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן