חוסר שינה כרוני

חוסר שינה כרוני הוא בעיה שאנשים רבים סובלים ממנה. הוא נובע משילוב גורמים סביבתיים ואישיים. בין הגורמים הסביבתיים ניתן למנות את התאורה שלמעשה מבטלת את ההבדלים בין יום ללילה ופלאי הטכנולוגיה שמאפשרים עבודה ופנאי ללא מגבלות של זמן ומרחב. בקרב הגורמים האישיים לחוסר שינה בולטים מתח, חרדה, דיכאון, התמכרות לאינטרנט או לפעילויות אחרות, קצב חיים מסחרר, שינויים הורמונאליים, מחלות פיסיות, הזדקנות ועוד.

כמה שעות שינה צריך בלילה?

בממוצע שמונה שעות לאדם בוגר (ויותר לילדים ונוער), אך למעשה מדובר בצורך מאוד אינדיבידואלי, שמשתנה מאדם לאדם. קל לבדוק האם אתם ישנים מספיק: אם אתם מתוחים, עצבניים, מתקשים להתרכז, עייפים במשך היום ונוטים לנמנם בעבודה, בלימודים או גרוע מכל על ההגה, אלה סימנים מובהקים לחוסר שינה כרוני.

התרגלתי לישון מעט בלילה. זה בסדר?חוסר שינה כרוני

ממש לא. חוסר שינה כרוני גובה מחירים כבדים גם ובעיקר כאשר מתרגלים אליו. הנה כמה בעיות נפוצות הנובעות מחוסר שינה:

  1. תאונות דרכים ותאונות עבודה שנגרמות מעייפות ונמנמת
  2. פגיעה בחשיבה, בזיכרון וביכולת הריכוז, שמובילה לפגיעה בתפקודים שונים
  3. רוגזנות, חוסר סבלנות, התפרצויות זעם ופגיעה ביחסים
  4. עלייה במשקל בשל שיבוש בתהליכים מטבוליים
  5. צריכה מוגברת של מעוררים כגון קפאין, אלכוהול וניקוטין
  6. מחלות והפרעות נפש. מחלות והפרעות רבות, כגון דיכאון, חרדה, הפרעה דו-קוטבית (מאניה-דפרסיה), סכיזופרניה וכל הפרעות האכילה, פורצות כמעט תמיד לאחר תקופה של חסך בשינה!  לא לגמרי ברורה הסיבתיות, אך מחקרים עדכניים הוכיחו ששינה והפרעות נפש חולקות מערכות משותפות, ומאוד יתכן ששיפור השינה הוא גורם חשוב במניעה ומיתון של ההפרעות הללו.

מה לעשות כדי לישון יותר?

ישנן טכניקות שעוזרות לשינה טובה ומספקת, ואפשר לקרוא עליהן בלחיצה כאן. ואולם, אם אתם חשים שחוסר השינה נקשר ללחצים, חרדות, מצב הרוח ירוד או לא יציב, פגיעה מתמשכת ביחסים או ירידה בתפקוד בבית או בעבודה – כדאי לשקול פנייה לטיפול פסיכולוגי.

 לקריאה נוספת:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
Call Now Button דילוג לתוכן